Dekontaminace laku - Clay

Zamčeno
Uživatelský avatar
Laconi
Moderátor
Příspěvky: 1908
Registrován: 14 črc 2013, 18:42
Bydliště: Brandýs nad Labem
Obdržená poděkování: 1 poděkování

Úvod

S Clay hmotou se řada lidí setkává poprvé, až když se více začnou zajímat o detailing a věci s ním souvislé. Jedná se o poměrně jednoduchý prostředek, jak dosáhnout skvělých výsledků při čištění karoserie vozidla a prakticky nutnost pokud chceme dále auto voskovat nebo dokonce leštit. Hlavním úkolem Clay hmoty je dostat z povrchu karoserie vozidla nečistoty, které klasický šampón nedokáže pobrat a odstranit. Po použití Claye je karoserie vozidla hladká, čistá a připravena na další detailingové procesy.

Obrázek

Clay hmota je velmi podobná modelíně kterou známe z dětských let. Clay se ovšem dostává do situací, které modelína nemusela nikdy řešit. Dokáže odstraňovat kontaminaci z laku, oken, světel, laminátu a dalších povrchů. Kontaminací je myšleno především asfalt za silnice v podobě teček a železitý spad, náletová rez, zkrátka všechny možné nečistoty ze silnice a z ovzduší. Clay se většinou rozděluje podle tvrdosti na light, medium a hard variantu. Light používáme na již clayovaném vozidle, medium na standartně znečištěných vozech a hard většinou na velmi silně znečištěných vozidlech kde se clay nikdy nepoužíval. Samozřejmě mužeme používat různé tvrdosti i na jednom voze, podle toho jak je která část znečištěná.

Kdy a jak často CLAY používat?

Záleží jak a kde je vaše vozidlo provozováno. Obecně lze doporučit použít Clay dvakrát do roka a určitě tehdy, kdy je plánované následné strojní leštění karoserie. Pokud parkujete v oblasti zvyšeného spadu železitých nečistot např. u železnice, používejte Clay podle potřeby častěji.

CLAY a jeho pomocníci

Aby nebyl Clay na všechnu práci sám, mužeme si během procesu pomoci chemickými odstraňovači kontaminace, především odstraňovačem asfaltu a náletavé rzi. Chemicky lze z karoserie odstranit velkou část nečistot ještě před použitím Clay hmoty, tím snížíme riziko poškrábání laku a ulevíme Clayi který nám tím tak déle vydrží. Při použití tzv. "železožroutů" se nelekejte, reagují se železem fialovou barvou, proto je pak nutný důkladný oplach. Další disciplínou kde odstraňovače rzi excelují, je brzdný prach na kolech, ale o tom až jindy.

Obrázek

Dalším, prakticky nejdůležitějším a nepostradatelným prostředkem pro použití Claye, je kvalitní lubrikace povrchu. Clay nemůžeme používat jen tak "na sucho" ale čištěný povrch musíme lubrikovat tak, aby Clay po povrchu krásně klouzal, nabíral do sebe nečistoty a aby riziko poškrábání bylo co nejmenší. Lubrikace také většinou pomáhá odpoutat nečistoty z laku a dostat je lépe do Claye.

Postup použití

Za předpokladu, že máme vozidlo umyto kvalitním šampónem a metodou dvou kýblů, můžeme přistoupit k dekontaminaci povrchu. Po usušení vozidla použijeme podle potřeby odstraňovač asfaltu a náletové rzi a vozidlo opět opláchneme proudem vody. V tento okamžik není nutné vozidlo znovu sušit, mokrý povrch nám pomůže s lubrikací povrchu pro Clay, mysleme však na to, že voda bude použitý lubrikant ředit. Z balíčku si utrhneme kousek clay hmoty a ve dlaních zformujeme do kuličky kterou následně vymačkáme do plochy velikosti 6x6 cm a tloušťky zhruba 5mm.

Obrázek

Na toto není nějaké určité pravidlo, každý si formuje clay trošku jinak, nesmírně důležité je ovšem to, aby nám Clay nespadl na zem. Hrozí tak riziko že se zanese prachem a pískem a pak bychom si lak vozidla poškrábali. Takto znehodnocený Clay mužeme dále používat třeba na kola, na lak však už ne. Pokud používáme Clay při nižší teplotě, mužeme si pomoci skleničkou s teplou vodou kde Clay necháme změknout, je pak tvárnější. Clay bychom naopak rozhodně neměli používat na rozpálených panelech karoserie, vzniká tak možnost, že se nám Clay bude vinou velké teploty drolit a práce bude složitá a neefektivní. Na karoserii nepracujeme na příliš velkých plochách najednou, důkladnost stojí v tomto případě před rychlostí, navíc riskujeme že nám lubrikace bude na velkých plochách rychle zasychat. Panel důkladně lubrikujeme a Clayem jezdíme lehce v rovných směrech, ne v kruzích.

Obrázek

Když už máme Clay zanesený nečistotami, přeložíme ho na půl a špínu jakoby "zahněteme" dovnitř tak, abychom pracovali stále s čistým Clayem. Doporučuji začít pracovat na méně znečištěných částech vozidla a končit na těch nejvíce poznamenaných, tzn. na dveřích, za kolama a zadním nárazníku vozidla. Pokud při clayování cítíme že se Clay na povrchu jakoby "zasekává" musíme zlepšit lubriakci, hrozí vznik škrábanců. Clayovat samozřejmě můžeme i světla, okna a dokonce i kola. Pokud se nám Clay začíná trhat a drolit, je pravděpodobně čas použít nový, tento nám už dosloužil. Naší práci si po ukončení mužeme ověřit testem s mikroténovým sáčkem který navlečený na ruce krásně klouže po karoserii vozu, zkuste si to samé před procesem a uvidíte jak Clay vašemu vozidlu krásně pomohl! Nakonec vozidlo opláchneme proudem vody a vysušíme, pokud chceme být důkladní, použijeme znovu mytí s šampónem.

Obrázek

Autor textu: Laconi

Foto dočasně použito z http://www.basicsofbling.com



Příklady výše zmíněných přípravků:

Clay hmoty:

Dodo Juice Basics of Bling Clay Bar 55g středně tvrdý clay

Dodo Juice Supernatural Medium Clay 240gr středně tvrdý clay

Dodo Juice Purposeful Purple Clay Bar Medium 200g středně tvrdý clay

Lubrikanty:

Chemical Guys Luber 473ml clay lubrikace

Dodo Juice Born Slippy Refill Clay Lube 500ml clay lubrikace

Dodo Juice Supernatural Clay Lube Refill 500ml clay lubrikace

Chemické odstraňovače kontaminace:

ValetPro Citrus Tar & Glue Remover 500ml odstraňovač asfaltu a lepidel

Dodo Juice Ferrous Dueller Iron Remover 500ml odstraňovač polétavé rzi

Carpro IronX 500ml odstraňovač polétavé rzi
clean&style

Detailingové služby v Praze - laconi150@gmail.com
Zamčeno