Předmytí, mytí, sušení

Odpovědět
Uživatelský avatar
Laconi
Moderátor
Příspěvky: 1908
Registrován: 14 črc 2013, 18:42
Bydliště: Brandýs nad Labem
Obdržená poděkování: 1 poděkování

Úvod

Celkový detailing, či jen běžné víkendové mytí vozidla by mělo začínat vždy procesem předmytí, mytí a sušení vozidla. Tyto tři kroky na sebe logicky navazují a při správném provedení zajišťují perfektní výsledek naší práce. Pokud na začátku procesu něco vynecháme nebo odflákneme, nemůžeme počítat s kvalitním výsledkem, nebo nás kvalitní výsledek bude stát více úsilí, než když si dáme na mytí vozidla dostatečně záležet.

Předmytí

Předmytí vozidla je nejlepší provádět tlakovou vodou. Proud vody má dostatečnou sílu na to, aby z vozidla odstranil hrubou špínu, ptačí trůs, bahno, v zimě posypovou sůl atd. Vynikající je i použití na podběhy nebo prahy vozidla, stejně tak na kola nebo mřížky předního nárazníku. Při použití tlakové vody je ovšem nutné dát si pozor na různé polepy, samolepky nebo například v místech kde máme na karoserii rez, hrozí odloupnutí laku. Ve zkratce, snažte se během předmytí odstranit z vozidla co nejvíce špíny dříve, než se vozidla vůbec dotknete, snížíte tak riziko vzniku škrábanců na laku.

Předmytí vozidla tlakovou vodou.
Obrázek

Předmytí vozidla tlakovou vodou.
Obrázek

Během předmytí se můžeme zaměřit i na lokální narušení špíny v hůře dostupných místech nebo tam, kde se špína drží lépe než na rovném laku. Taková místa jsou například znaky nebo nápisy na zádi vozidel. Místa kolem zrcátek, bočních blinkrů, víčka nádrže, přední masky nebo mřížky v nárazníku. K tomuto účelu slouží tzv. pre-wash čističe a jemný detailingový štětec kdy místo nastříkáme, necháme působit a špínu narušíme štětcem, poté opláchneme tlakovou vodou. Během předmytí můžeme také aplikovat přípravek proti hmyzu na předním nárazníku a zrcátkách, stejně tak čistič kol který část špíny odstraní a nám tak ulehčí práci v následujícím kroku.

Rozrušování špíny na hůře dostupných částech vozidla štětečkem.
Obrázek

Aplikování prostředku na odstranění hmyzu.
Obrázek

K předmytí můžeme použít i tzv. aktivní pěnu (angl. snow foam) kdy pomocí zpěnovací koncovky na wapku vytvoříme na autě vrstvu pěny která by nám měla pomoci odmočit špínu z laku vozidla. Tyto pěny mají spíše vizuální efekt než funkční a protože se dost často jedná o výrobky které nejsou PH neutrální, hrozí že si z vozidla smejeme drahý přírodní vosk.

Mytí vozidla - metoda dvou věděr

Pamatujme, že obecně platí, neumývat vozidlo na přímém slunci, ale někde po střechou nebo ve stínu. To samé platí o místech kde hrozí neustále špinění povrchu tzn. pod stromy, u prašné cesty td. Takže, pokud máme vozidlo dobře předmyto a zbaveno nejhorších nečistot, přichází na řadu samotné mytí. Pro šetrné mytí vozidla s minimálním rizikem vzniku škrábanců, je nejlepší používat metodu tzv. dvou věděr (angl. two bucket method - 2BM).

Obrázek

Tato metoda sestavá ze dvou např. 20l věděr, první slouží na čistou vodu se šampónem, druhé na máchání špinavé mycí rukavice. Díky tomuto postupu myjeme vozidlo prakticky neustále čistou vodou a čistou rukavicí, protože špína zůstává ve druhém vědru a nedostává se znovu na lak vozidla. Pokud nám na konci mytí vozidla zůstalo jedno vědro s čistou a jedno s totálně špinavou vodou, znamená to, že jsme metodu dvou věděr použili správně.

Obrázek

Neocenitelným pomocníkem se stává tv. grit guard, jedná se větsinou o plastovou mřížků která se pokládá na dno věděr a slouží k lepšímu oddělení špíny a prachu z rukavice a zabraňuje víření vody a špíny.

Mytí karoserie mikrovláknovou rukavicí.
Obrázek

Ideálním pomocníkem pro mytí vozidla jsou mikrovláknové nebo přírodní rukavice z ovčí vlny nebo mikrovláknové houby. Klasické houby z molitanu nepoužíváme. Tyto houby nemají schopnost "pohlcovat" částečky nečistot a prachu do sebe, naopak zůstávají na povrchu a vzniká tak riziko že si poškrábeme lak. Při mytí si dáme pozor také na to, zda nemáme na ruce hodinky, prsteny, na kalhotech kovovou přezku nebo cokoliv, kde by hrozilo že si můžeme nepatrným dotykem opět poškodit lak. Nezapomínáme z již umytých části šampónovou vodu průběžně oplachovat aby nám na laku nezasychala.

Mytí litých kol kartáčem.
Obrázek

Samostatnou kapitolou je pak mytí kol nebo poklic. Našimi pomocníky jsou různé typy kartáčů, štětců a utěrek a různé chemické odstraňovače brzdného prachu a jiných nečistot usazených na povrchu kol. Produktů volíme podle znečištění kol, v případě že máme kola ošetřena voskem, nepoužíváme takové produkty které by mohly ochranou vrstvu poškodit, běžně stačí kola umýt jen šampónem a vysušit.

Co rozhodně při mytí vozidla nepoužíváme jsou různé smetáky, molitanové houby, silikonové stěrky, Jary, Cify ani žádnou jinou kuchyňskou nebo WC chemii!!

Sušení

Pokud máme vozidlo dokonale předmyto a umyto, přichází na řadu poslední fáze a to je sušení vozidla. V této fázi používáme mikrovláknové sušící utěrky nebo ručníky, dostatečně velké a savé aby pohltily co největší množství vody.

Sušící ručník Chemical Guys Mammoth připraven k akci.
Obrázek

Vozidlo sušíme od shora dolu a můžeme použít víceméně dvě metody sušení. První je pokládání ručníku na panely karoserie a jeho postupné vyhlazování tak, aby do sebe vodu krásně natáhnul. Druhý způsob je pokládání ručníku a jeho pozvolné stahování z vozidla. První metoda by měl být šetrnější ale o něco pomalejší.

Šetrné sušení metodou příkládání a vyhlazování ručníku.
Obrázek

Dáváme si pozor aby se ručník nedotknul země, nebo nám dokonce nespadl, hrozí riziko že se ušpiní od prachu či kamínků.

Při sušení nám mohou pomoci další způsoby. Prvním je v připadě dobře navoskovaného vozidla metoda tzv. "sušení vodou" kdy slabým proudem vody "oplachujeme" kapičky vody z karoserie a tím rapidně snižujeme množství které musíme vysušit. Druhým způsobem je použití sušících detailerů které zhlukují kapičky do sebe a zlepšují odvod vody z povrchu. Výsledkem je tedy opět méně vody a urychlení procesu sušení vozidla. Dále si můžeme pomoci i tzv. detailingovým sprejem který lépe lubrikuje povrch a snižuje riziko vzniku škrábanců při sušení vozidla.

Detailingový sprej připraven na dokončení procesu sušení vozidla.
Obrázek

V případě že máme vozidlo dokonale umyto a vysušeno, můžeme postoupit na další krok detailingu vozidla a tím je dekontaminace laku.



Autor textu: Laconi

Některé foto dočasně použito z http://www.basicsofbling.com

Příklady výše zmíněných přípravků a pomůcek:

Předmytí:

Valetpro pH Neutral Snow Foam 1L aktivní pěna

Valetpro Citrus Pre Wash 1L univerzální čistič

Carpro IronX Snow Foam 500ml aktivní pěna

Šampóny:

Raceglaze Aqua Bathe Wash and Wax Shampoo 250ml autošampon s voskem

Dodo Juice Sour Power Shampoo 250ml autošampon s voskem

Chemical Guys Glossworkz 473ml autošampon

Mycí rukavice:

Dodo Juice Captain Canoodle syntetická mycí rukavice

Microfiber Madness Incredimitt syntetická mycí rukavice

Dodo Juice Supernatural 'Yeti' dlouhosrstá mycí rukavice z ovčí kůže

Sušící ručníky:

Dodo Juice Orange Plush Drying Towel 60x60cm sušící ručník

Wizard of Gloss Moby Dick XL 90x60cm sušící ručník

Monster Microfiber Purple Monster Edgeless XL 60x80cm sušící ručník

Sušící detailery:

Dodo Juice Time to Dry Drying Detailer 250ml sušící detailer

Raceglaze Clearmist Detailer 250ml detailer

Valetpro Citrus Bling 500ml multifunkční detailer
clean&style

Detailingové služby v Praze - laconi150@gmail.com
Odpovědět